( Chronische ) Pijn bestrijden met hypnotherapie

Mensen onderschatten vaak de kracht van hun brein. Wetenschappers hebben tijdens een onderzoek mensen opgesplitst in 2 groepen. 1 groep mensen kreeg echte pijnstillers, de andere groep placebo's. En wat bleek. De resultaten waren van beide groepen nagenoeg gelijk! Deze mensen hebben zelf hun onderbewuste beïnvloed en voelden aanzienlijk minder pijn, waren beweeglijker en voelden zich minder beperkt.

Wat in je brein zit, kan met hypnose worden aangepast. Chronische pijnen verminderen met hypnose, en vaak krijgen mensen zelf de controle over de mate van pijn die ze beleven.

Ook mensen met hoofdpijn als bijvoorbeeld migraine, zijn heel goed met hypnose te behandelen in 3 tot 4 sessies.

Pijn is een signaal of prikkel naar de hersenen, dat er zich een situatie voordoet waar iets aan gedaan moet worden. Pijn is in die zin nuttig als waarschuwing en om erger te voorkomen. Een wond die pijn doet trekt de nodige aandacht zodat men ze goed zal verzorgen en de genezing dus sneller kan verlopen.

Bij acute pijn zijn pijnstillers als paracetamol of aspirine zeer doeltreffend.

Bij chronische pijn krijg je voortdurend dat signaal. En dat is vervelend, als waarschuwing heeft de pijn zijn taak gedaan en je kan niet constant pijnstillers nemen.

Met hypnose kunnen we de pijn draaglijker maken en in de meeste gevallen zelfs helemaal wegnemen. Er zijn in de hersenen bepaalde zones die actief worden bij pijn. Deze 'pijncentra' kunnen via hypnotherapie stilgelegd of afgezwakt worden.

Pijnbestrijding

Bij chronische pijn is er dus een constant pijnsignaal, terwijl de oorzaak dat niet meer vereist.

Bij migraine kan het wel bijvoorbeeld handig zijn dat je de pijn kan elimineren, zodat je weer normaal kan functioneren.

Via hypnose gaan we het onderbewustzijn of de hersenen duidelijk maken dat een bepaalde pijnprikkel geen gevaar meer inhoud en dat het alarm- of pijn signaal kan stoppen. Met hypnose krijg je toegang tot het onderbewustzijn en kunnen we gericht aan pijnbestrijding gaan doen. We gaan de hersenen trainen om het gevoel van pijn te veranderen. Dus de pijn verminderen of zelfs helemaal wegnemen.

Pijn heeft echter een belangrijke functie, die je niet zomaar kan uitschakelen.

Daarom is het belangrijk om bij pijn eerst een arts te raadplegen om er zeker van te zijn dat er geen onmiddellijke medisch zorg nodig is. Of dat de pijn wordt veroorzaakt door een serieuze onderliggende kwaal.

Pijnbestrijding via hypnose is daarom bedoeld voor mensen die aan pijnklachten lijden die niet medisch behandeld kunnen worden.